Pagina's

26 september 2013

OtS Serie #1: House Season 1

bron
Een tijd terug liep ik met mijn vader door de Blokker, op zoek naar het een of ander huishoudelijk prulletje dat mijn moeder graag wou hebben. Dat vonden we niet, maar wel vijf seizoenen van House voor maar €10,-! Weliswaar zonder hoesjes, maar kon mijn pret niet bederven. Ondertussen heb ik seizoen 1 volledig gezien en ik kan je verklappen: House is verslaafd.... of was het nou verslavend?

Laten we beginnen bij het begin. Ik schrok in het begin een beetje van de manier van filmen en de kwaliteit. Seizoen 1 komt uit 2004/2005. De kwaliteit is niet vreselijk belabberd en de verhaallijn is ook niet langdradig zoals je vaak ziet bij films voor 2000, maar je merkt wel dat het al acht jaar geleden is. De technologie, ook op filmgebied, zit immers geen acht jaar stil. Even schrikken, maar na een half uurtje viel het me al niet meer op en zat ik helemaal in het verhaal.


bron
Gregory House is de chagrijnige en sarcastische dokter van Princeton–Plainsboro Teaching Hospital en alsof mensen hem nog niet vervelend genoeg vonden, lapt hij ook nog vaak alle regels aan zijn laars. De een vindt hem een genie, de ander vindt hem een gek. Ondanks dat het een stuk chagrijn is, ben ik helemaal dol op House. Hugh Laurie zet deze rol zo neer dat je sympathie krijgt voor House en zijn rare gedachtekronkels. Door blikken en lichaamstaal weet hij het publiek te vertellen dat House veel meer is dan die eigenwijze dokter en dat onder de laag pessimisme en haat veel oude pijn ligt. Dat is vreselijk lastig over te brengen zonder tekst, maar Laurie doet het moeiteloos. Voor mij maakte dat dit seizoen ook zo goed.

bron
Elke aflevering heeft House een nieuwe patiënt met een onbekende ziekte. Samen met zijn team springt hij soms in vreemde bochten om de patiënt beter te maken. Ik wil er niet veel over weg geven, maar ik hoop toch echt nooit een varken tegen te komen in een ziekenhuis. Ik denk dat je daarmee wel begrijpt hoe raar en onverwacht de genezingen kunnen zijn.

Ik vond het eerste seizoen van House geweldig en kijk met veel plezier verder naar seizoen 2.

Wat vind jij van House?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten