Pagina's

19 september 2013

PTAP #1: Requiem for the indifferent

bron
Op de radio hoor je laatste hits en als je een artiest intikt bij Youtube krijg je een lijstje met de populaire singles. Eigenlijk best jammer, want de artiesten maken naast deze singles nog veel meer mooie nummers. Daarom laat ik jullie in Play That Album Please (PTAP) kennismaken met gehele albums, waar ik de pareltjes uithaal. Deze keer: Requiem for the indifferent van Epica!

Epica is een symfonische metal band van eigen bodem. Symfonische metal is metal muziek met symfonische elementen erin en veel elementen uit andere genres. Zo kan het dat naast de harde drums en scheurende gitaren er opeens een viool of akoestische gitaar te horen valt. Epica startte in 2002 en tien jaar na oprichting kwamen ze met het album Requiem for the indifferent, wat vrij vertaald "Dodenmis voor de onverschillige" betekent.

Klik hier als je de video niet kan zien.

Over naar de muziek, want daar gaat het natuurlijk om! Dit is Storm the sorrow, de single van het album. Dit was het eerste nummer dat ik van dit album hoorde en, lieve hemel, ik was meteen verkocht. De heldere stem van Simone Simons in combinatie met de heftige drums en gitaar laten de rillingen over mijn rug lopen.

Klik hier als je de video niet kan zien.

Deter the tyrant sprak mij aan door de tekst en de woede die daaruit vloeit. Dit nummer gaat over onderdrukking en ik denk dat ze de woede en haat van de protesterende onderdrukten geweldig hebben weergegeven. Ik kan me zo voorstellen dat tijdens de bridge (3:07) iemand langzaam naar de tiran toeloopt terwijl die bang ineen duikt. Ook kan ik de sarcastische tekst waarderen."Thank you for all torture and maul, which only keep it running" De spot spat van deze regel af. Dank u voor de ellende. Heel er bedankt.

Klik hier als je de video niet kan zien.

Als laatste van mijn pareltjes is deze ballade genaamd Delirium. Geen heftige elektrische gitaren of grunt dit nummer, nee, juist een rustige piano en de mooie stem van Simone Simons. Een prachtig nummer om lekker bij weg te dromen.

Heb jij wel eens dat je een heel beeld voor je ziet bij bepaalde liedteksten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten