Pagina's

14 november 2013

BaP #2 : Once Burned

bron
She's a mortal with dark powers...
After a tragic accident scarred her body and destroyed her dreams, Leila never imagined that the worst was still to come: terrifying powers that let her channel electricity and learn a person's darkest secrets through a single touch. Leila is doomed to a life of solitude...until creatures of the night kidnap her, forcing her to reach out with a telepathic distress call to the world's most infamous vampire...

He's the Prince of Night...
Vlad Tepesh inspired the greatest vampire legend of all—but whatever you do, don't call him Dracula. Vlad's ability to control fire makes him one of the most feared vampires in existence, but his enemies have found a new weapon against him—a beautiful mortal with powers to match his own. When Vlad and Leila meet, however, passion ignites between them, threatening to consume them both. It will take everything that they are to stop an enemy intent on bringing them down in flames (bron: Goodreads)

Ik kwam pas toen ik het boek uit had erachter dat de Night Prince-serie een spin-off serie was van de Night Huntress-serie. Oeps! Normaal probeer ik spin-off series pas na de originele serie te lezen. Ik pakte dit boek op een zondagmiddag zonder al te kieskeurig te zijn en vond dat de vermelding van Vlad Tepesh (Dracula) en de sexy man op de voorkant genoeg waren voor een middag vermaak. Geluk bij een ongeluk, nu kan ik goed beoordelen of deze serie ook zelfstandig te lezen is.

Once Burned gaat over Leila, een jonge vrouw die door een ongeluk met een elektriciteitskabel op haar dertiende, mensen en apparaten een schok geeft en hun ergste zonden ziet als zij ze aanraakt. Ze weet van het bestaan van vampiers en werkt zelfs samen met een vampier in een circusact. Op een dag wordt ze ontvoerd door de vijanden van Vlad Tepesh vanwege haar bijzondere gave. Ze willen dat Leila Vlad opspoort zodat ze hem kunnen doden. Vlad heeft echter ook wel interesse in Leila, en niet alleen als het om haar gave gaat....

Leila is een van de meest sarcastische personen over wie ik onlangs heb gelezen. Ondanks haar lastige jeugd en problemen met haar gave weet ze de moed erin te houden door alles te relativeren met sarcasme. Het zien van vele zonden (dor haar gave) heeft haar bestand gemaakt voor de gruwelijke daden van vampiers en ze is daardoor relatief kalm vergeleken met mensen die onbekend zijn met vampiers in haar gesprekken en onderhandelingen met vampiers. Ondanks dat Leila daarmee mijn hart heeft gestolen, is Vlad toch wel de held in dit verhaal. Vlad is alles wat je hoopt van een eeuwenoude vampier. Hij is arrogant, zelfverzekerd en wreed, maar ook getekend door het vele verlies dat zo'n lang leven met zich mee brengt. Vlad was naar mijn mening het meest realistische karakter in Once Burned en vrij verfrissend na boek na boek zoetsappige zwakke vampiers te hebben gehad.

De relatie van Leila en Vlad heeft als onderwerp de boventoon in het verhaal, maar daarnaast zit er ook nog enige goede actie in. Deze actie ging echter vaak vrij snel en werd meteen opgelost door de alwetende hoofdpersonen, wat ik vrij ongeloofwaardig en jammer vond. Een voorbeeld: men bedenkt over het algemeen niet dat ze door zichzelf genoeg te laten martelen genoeg vampierbloed zullen binnenkrijgen om te ontsnappen. In een boek over vampiers duld ik enige rare logica, maar naar mijn mening is jezelf laten martelen voor een slokje vampierbloed toch een beetje vergezocht.

Desondanks de rare gedachtesprongen af en toe heb ik heel erg genoten van Once Burned. Ik heb tevens nergens het idee gehad dat ik informatie miste door de Night Huntress-serie niet te lezen. Ik ben dan ook erg benieuwd om binnenkort met Halfway to the Grave, het eerste deel van de Night Huntress-serie, te beginnen.

Goodreads sterren: 4/5

Ben jij wel eens met een spin-off serie begonnen zonder de originele serie te hebben gelezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten