Pagina's

21 november 2013

Cover Fight #4: Rolling in the deep

In de muziekindustrie is het niet ongebruikelijk om een nummer van een andere artiest te zingen, ofwel te coveren. Maar wordt het daardoor ook een beter nummer, of verpesten ze het? In Cover Fight vergelijk ik een paar verschillende versies van hetzelfde nummer. 


Klik hier als je de video niet kan zien
Oké, iedereen kent dit nummer onderhand wel, tenzij je onder een steen hebt geleefd. (Yeah Patrick Ster!) Hierover is al zoveel gezegd en gedaan, dat ik hier weinig over ga vertellen om herhaling en verveling te voorkomen. Goed nummer, geweldige zangeres en terecht een grote hit. 


Klik hier als de video niet kan zien
Linkin Park heeft Adele gecoverd tijdens een live optreden. Linkin Park houdt het rustig met enkel een piano als begeleiding. Ik vind het persoonlijk prachtig hoe het publiek het refrein meezingt. Dit is een goed geslaagde cover en een perfect voorbeeld van het idee "Less is more".


Klik hier als je de video niet kan zien
Ah, The Piano Guys. Ze stellen me nooit teleur om van een populair nummer een prachtige, klassieke versie te maken. Rolling in the Deep is een van mijn favoriete covers van hen. Ik heb hem volgens mij al een stuk of honderd keer geluisterd. Ik zie deze cover vaak eerder als een eigen nummer dan een cover, omdat het soms totaal niet te herkennen is als Rolling in the Deep. De eerste twintig secondes zijn bijvoorbeeld niet terug te vinden in het origineel. Ik houd wel van die eigen twist aan een cover, maar het kan een negatief puntje zijn voor sommigen.

Oh, wat is dit een moeilijke keuze. Drie prachtige versies, allemaal heel anders... Voor mij is de winnaar van deze Cover Fight: Linkin Park. Less is more. Als je met zo weinig een nummer nog steeds zo sterk kan brengen, dan ben je goed. 


Wie wint er voor jou deze Cover Fight?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten