Pagina's

17 oktober 2013

BaP #1: Inside Out - Maria V. Snyder

bron
Trella is een sloof. Een nobody. En net als de duizenden andere sloven die opeengepakt op de onderste niveaus van Binnen verblijven, doet ze het vuile werk voor de oppers, die boven in luxe leven. Maar Trella is ook de Koningin van de Buizen, die tijdens het schoonmaken van het ventilatiesysteem op plaatsen komt waar niemand anders ooit een voet zet. Als de Opper Cops erachter komen zal ze gerecycled worden. Maar nieuwsgierigheid is een sterke drijfveer, en er gaan geruchten dat er een uitweg is uit Binnen. (bron: Goodreads)

"Never judge a book by its cover." heeft nu een nieuw vriendje: "Never judge a book by its length." Ik had al meerdere lovende recensies gelezen over het dystopische Inside Out en stond even raar te kijken toen ik het tegenkwam in de bibliotheek. Als het zo'n goed verhaal was, hoe kon dat dan ooit gevangen worden in "maar" 351 bladzijdes? Misschien was het vanwege een ander boek van 500 bladzijdes in mijn hand, maar ik werd een beetje sceptisch en des te meer nieuwsgierig. Diezelfde middag begon ik nog aan dat geprezen verhaal van "maar" 351 bladzijdes. En euh... ik had het de volgende dag alweer uit...

Ik had al snel door dat dit boek niet was zoals ik het me had voorgesteld. Ik had Binnen me voorgesteld als een groot ondergronds stelsel van tunnels en buizen. Niets was echter minder waar. Binnen is een relatief kleine ruimte met verschillende niveaus waar een enorme groep sloven opeen leeft. In deze plek zonder rust leeft Trella, de heldin in dit verhaal.

Mijn liefde voor Trella was de derde verassing die het boek voor me in petto had. Trella gaf een nieuwe dimensie aan koppigheid. Vele koppige karakters geven al snel toe dat ze hun plan moesten wijzigen; Trella wijzigt haar plan echter voor niemand. Letterlijk niemand. Niet dat ze niet onzeker is, nee, maar al haar keuzes worden gemaakt door haar en haar alleen. Door die standvastigheid heeft ze een klein plekje in mijn hart gekregen, ergens in de buizen die daar lopen.

Mijn complimenten gaan uit naar mevrouw Snyder voor de geweldige weergaven van hoe onderdrukking en propaganda werkt. In onze wereld van onbeperkte kennis is het moeilijk voor te stellen hoe het is om altijd maar een kant van het verhaal te horen. Als je altijd te horen krijgt dat je meerderen slecht en egoïstisch zijn, kan je ook niets anders dan dat aannemen. Na dit boek snap ik de beelden uit bijvoorbeeld Noord-Korea beter. Ja, knowledge is power.

Ik heb uiteindelijk een paar uur gespannen zitten lezen, hongerig naar meer. Inside out leest als een trein en verveelt geen moment. Ik verheug me op het tweede deel, Oudside in.

Goodreads sterren: 4/5

Ben jij door een boek wel eens anders gaan denken over een actuele gebeurtenis in de wereld?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten